Onze ambities voor Nederlandse patiënten
Ieder jaar komen er nieuwe geneesmiddelen beschikbaar voor de patiënt. We helpen ook steeds meer patiënten. Maar Nederlandse patiënten hebben niet altijd toegang en moeten steeds langer wachten.
Geneesmiddelenbedrijven werken hard aan de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Ieder jaar komen er nieuwe geneesmiddelen op de markt, die een wereld van verschil kunnen maken.
Voordat een geneesmiddel op de markt mag worden gebracht, moet eerst goedkeuring verkregen worden van het Europees Medicijn Agentschap (EMA) in Amsterdam. Het EMA beoordeelt nieuwe geneesmiddelen op kwaliteit, effectiviteit en veiligheid. Geneesmiddelen die niet aan deze criteria voldoen worden niet toegelaten tot de markt.
Dat de uitgaven aan geneesmiddelen van ziekenhuizen stijgen, komt vooral door een groei van het aantal patiënten. Het aantal patiënten dat ziekenhuisgeneesmiddelen gebruikt, steeg tussen 2015 en 2020 met 14% per jaar.
Voor geneesmiddelen die naar verwachting van de overheid een relatief hoge prijs en of budgetimpact hebben geldt de zogenoemde sluisprocedure.
Per jaar worden ongeveer vijftien nieuwe, innovatieve geneesmiddelen uit het pakket gehouden en in de sluis geplaatst door de minister. De tijd die nodig is om de sluisprocedure te doorlopen neemt ieder jaar toe.
De doorlooptijden zijn voor een groot deel het gevolg van prijsonderhandelingen tussen de minister en geneesmiddelenbedrijven. Maar ook vertraging bij de indiening van vergoedingsdossiers en de beoordeling dragen bij.
Vergoeding door de verzekeraar betekent niet automatisch dat een nieuw medicijn ook wordt voorgeschreven in de praktijk. Twaalf maanden na opname in het verzekeringspakket is het daadwerkelijk gebruik van 13 innovatieve kankermedicijnen in Nederland het laagste van alle tien landen die aan het onderzoek deelnamen.
Een mogelijke oorzaak voor het lage gebruik van nieuwe kankermedicijnen in Nederland, kan liggen in de gedecentraliseerde prijsonderhandelingen met ziekenhuizen, stellen de onderzoekers. Na opname in het verzekeringspakket moeten verzekeraars en ziekenhuizen het eens worden over betaling. Dat betekent dat elk ziekenhuis in Nederland individueel een contract afsluit met de farmaceut. Dit leidt ertoe dat er grote verschillen zijn tussen de beschikbaarheid van medicijnen in ziekenhuizen, ook als een geneesmiddel wordt vergoed.
De zorguitgaven die meetellen voor het Budgettair Kader Zorg bestaan uit de Zorgverzekeringswet, de Wet langdurige zorg en overige uitgaven.
Kosten voor geneesmiddelen vallen onder de Zorgverzekeringswet. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen geneesmiddelen die binnen en buiten ziekenhuizen worden verstrekt. De geneesmiddelen die binnen ziekenhuizen worden verstrekt zijn intramurale geneesmiddelen. Deze groep valt in de categorie medisch specialistische zorg. De geneesmiddelen die buiten ziekenhuizen worden verstrekt zijn extramuraal. Deze groep valt in de categorie farmaceutische zorg. De uitgaven aan intramurale en extramurale geneesmiddelen in 2020 bedroegen € 6,6 miljard.
De uitgaven in dit overzicht zijn gebaseerd op de gedeclareerde prijzen. In de praktijk vallen de kosten van specialistische geneesmiddelen lager uit ten opzichte van de lijstprijzen. Dit komt omdat verzekeraars, ziekenhuizen, apotheken en soms de overheid namelijk zelf onderhandelen met de fabrikant over de prijs van een geneesmiddel. De uitkomst van deze onderhandelingen is slechts ten dele openbaar.
De afgelopen tien jaar stegen de totale overheidsuitgaven aan zorg van € 56 naar € 79,1 miljard. De uitgaven voor medicijnen namen toe tot € 6,6 miljard, dit is exclusief de apothekersvergoeding. Het aandeel van geneesmiddelen in het zorgbudget daalde in deze periode van 8,9 naar 8,3%.
Consumentenprijzen zijn in de afgelopen twintig jaar gestegen. Prijzen van bijvoorbeeld huisvesting en vervoer stegen gemiddeld 2% per jaar. De prijzen van geneesmiddelen stegen in dezelfde twintig jaar jaarlijks 0,5%.
De totale uitgaven aan medicijnen stegen iets meer dan dit percentage, doordat het totale medicijngebruik toeneemt.
Google+
Uw naam
Uw e-mail adres
Naam ontvanger
E-mail adres ontvanger
Uw bericht